Nový Jičín.
V neděli, 9.7.2006, se v ostravickém hotýlku probouzíme do slunečného rána. Lysá hora, jasně se rýsující proti modré obloze, láká. Meteorologové v rádiu však varují před přicházející frontou, a tak s malým synem nechci riskovat komplikace. Tenhle krásný špičatý kopec je prudkými výkyvy počasí pověstný. Už večer jsem připravil náhradní itinerář – plán B. Jede se tedy podle něho.
Před hotýlkem po sedmé hodině odjíždí lokálka do Frýdlantu nad Ostravicí. Sedíme v ní a chroustáme tatranky. Na lepší snídani není čas. Ve Frýdlantu je přestup na vlak ve směru Valašské Meziříčí. Až tam ale nejedeme. Vystupujeme uprostřed beskydských lesů na neuvěřitelně upraveném nádražíčku v Hostašovicích. Na rozdíl od českých mnohá moravská nádraží do Evropy již vstoupila. Skutečnost je daleko hezčí než připojený obrázek. Dál ve směru vlaku jede NAD, my však čekáme, až se rozjede přistavený vláček do Nového Jičína – horní nádraží.
Projet si tuto lokální trať je pro pražského vláčkaře zážitek. Zvlněná krajina, rozkvetlé zahrady, na kopcích staré hrady.
Nový Jičín ( www.novy-jicin.cz ) je železniční zajímavostí. Má dvě koncová nádraží. Mezi nimi musí cestující putovat 2 km pěšky. Před časem novojičíňáci udělali lidský řetěz, který obě nádraží spojil. Kolejemi se to asi nepodaří. Mohou být rádi, že obě nádraží vůbec ještě fungují. Vím, že Nový Jičín je městskou památkovou rezervací. Tak krásné náměstí jsem však na severní Moravě opravdu nečekal. Přitom turistů je tu minimum. Uprostřed sezóny, v neděli dopoledne, jsme na historickém mohutném rinku sami. Všude vládne ospalá atmosféra. Lovíme prosluněné fotky a jdeme na zámek, kde je místní muzeum. Jsme v hlavním městě klobouků a je to tady znát. V mžiku se můžeme stát kovbojem, desperátem či lovcem na safari. Stačí vhodně skombinovat pokrývku hlavy s vybranou scenérií.
Dobře vydovádění pokračujeme s Frantou přes náměstí dolů směrem na nádraží Nový Jičín – město. To je o poznání větší a rušnější. Však je také napojené na nedaleký koridor z Prahy do Ostravy.
Nasedáme tedy na polední spoj a za chvíli vystupujeme v Suchdolu nad Odrou. Restaurace mezi nástupišti přestupní stanice je zdecimovaná, proto hladoví rovnou přestupujeme na lokálku do Budišova nad Budišovkou.